Lean

Als Lean Black Belt verbeter ik de bedrijfsvoering van organisaties door processen efficiënter in te richten en de kwaliteit te verhogen.

Lean is niet alleen een methode, maar ook een filosofie waarin ik heilig geloof, omdat je continu moet blijven streven naar verbetering, hetgeen alleen lukt door je medewerkers te ‘empoweren’. Het gaat niet alleen om het primaire proces, maar ook om de rest van de organisatie, waarin onderlinge samenwerking tussen afdelingen centraal staat.

Lean gaat in feite over het tackelen van overbodige processtappen. We noemen dit het elimineren van verspillingen of ‘waste’. Maar Lean is natuurlijk meer dan dat. Het beschrijft ook de manier waarop je dit het beste kunt doen. Onder meer door het stimuleren van vragen stellen en waarnemen zonder oordeel in plaats van meteen een antwoord, oplossing of oordeel te geven. Daarnaast streeft Lean niet alleen naar perfectie voor klant en bedrijf, maar maakt het werk vooral leuker, eenvoudiger en effectiever!

spatie

Een succesvolle Nemawashi leidt ertoe dat de te nemen beslissingen gedragen worden door alle betrokkenen.

De term Nemawashi (wat in het Japans letterlijk betekent: rond de wortels gaan) is een principe waarmee je de basis legt voor een geplande verandering door te praten met betrokkenen, steun te zoeken en feedback te vragen. Het is een techniek die is gericht op het wegnemen van onmogelijkheden of weerstand en het creëren van onderlinge overeenstemming vóórdat de formele besluitvorming plaatsvindt.
spatie

Kaizen staat voor continuous improvement.
KAI betekent CHANGE & ZEN betekent BETER
.
De 10 principes van KAIZEN zijn:

Doe geen aannames, ga de feiten na.
Ben pro-actief in het oplossen van problemen.
Neem geen genoegen met de status quo (het is wat het is).
Laat perfectionisme los, durf fouten te maken.
Kijk direct naar mogelijke oplossingen als je de fouten hebt gesignaleerd.
Creëer een omgeving waarin mensen in hun kracht worden gezet (empowerment).
Accepteer niet dat wat voor de hand ligt, maar vraag vijf keer waarom.
Verzamel informatie en meningen bij verschillende medewerkers.
Gebruik je creativiteit om kosten te verlagen, ga voor kleine verbeteringen.
Blijf altijd verbeteren.
spatie

Taiichi Ohno was een van de grondleggers van Lean.
Met zijn drie basis overtuigingen maakte hij Toyota tot een groot succes.

Mensen komen naar hun werk om te denken en niet om hard te werken.
Standaarden moeten niet van bovenaf worden opgelegd maar vanuit de mensen zelf komen.
Medewerkers moeten elke dag rondkijken of er dingen beter kunnen en bedenken hoe het beter kan. Zelfs de handleiding van vorige maand moet verouderd zijn!

spatie

spatie